یادی از یار و مرد ی از جنس تاریخ جاودانه و ماندگار و باشکوه و سرفراز ایران زمین

یادی از یار و مرد ی  از جنس تاریخ جاودانه و ماندگار و باشکوه و سرفراز ایران زمین

شنبه، آذر ۲۸، ۱۳۸۳

منشور آزادی که کوروش کبیر 538 سال قبل از میلاد مسیح به نوع بشر هدیه کرد

منشور آزادی
متن کامل منشور آزادی نوع بشر که از کتیبه شهر" اور"به دست آمده و در کتابخانه ملی
انگلستان و در روز تاج گذاری کوروش کبیر در بابل آن را خواند:کوروش پس از معرفی خود اسم پدر وجد اول و دوم و سوم خویش را می برد و می گوید که
وی پا د شاه ایران و پا د شاه جهات اربعه می باشد:
(( اینک که به یاری مزدا تاج سلطنت ایران و بابل و کشور های جهات اربعه را بر سر
گذاشته ام اعلا م می کنم که تا روزی که زنده هستم و فردا توفیق سلطنت را به من می دهد
دین و آیین و رسوم ملت های را که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم
گذاشت که حکام و زیر دستان من دین و آیین و رسوم ملت های را که من پا د شاه آنها هستم
یا ملت های دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین نمایند.
من از امروز که تاج سلطنت را بر سر نها ده ام تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق
سلطنت را به من می دهد هرگز سلطنت خود را بر هیچ ملت تحمیل نخواهم کرد و هر ملت
آزاد است که مرا به سلطنت خود قبول کند یا ننماید و هرگاه نخواهد مرا پا د شاه خود بدا ند
من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد.
من تا روزی که پا د شاه ایران و بابل و کشور های جهات اربعه هستم نخواهم گذاشت که
کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد من حق وی را از ظالم خواهم گرفت
و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد. من تا روزی که پا د شاه هستم نخواهم
گذاشت مال غیر منقول یا منقول دیگری را با زور یا به نحو دیگر بدون پرداخت بها ی آ ن
و جلب رضایت صاحب ما ل تصرف نماید . من تا روزی که زنده هستم نخواهم گذاشت که
شخصی دیگری را به بیگاری بگیرد و بدون پرداخت مزد وی را به کار وا دارد.
من امروز اعلا م می کنم که هرکس آ زا د است که هر دینی را که میل دارد بپرستد و در هر
نقطه که میل دارد سکونت کند مشروط بر اینکه در آنجا حق کسی را غصب ننماید و هر
شغل را که میل دارد پیش بگیرد و مال خود را به هر نحوی که مایل است به مصرف برساند
مشروط براینکه لطمه به حقوق دیگران نزد.
من اعلام میکنم که هر کس مسئول اعمال خود میباشد و هیچکس را نباید به مناسبت
تقصیری که یکی از خویشاوندانش کرده مجازات کرد ومجازات برادر گناهکار و بر عکس
به کلی ممنوع است و اگر یک فرد از خانواده یا طایفه ای مرتکب تقصیر شود فقط مقصر
باید مجازات گردد نه دیگران .
من تا روزی که به یاری مزدا سلطنت میکنم نخواهم گذاشت که مردان و زنان را به عنوان
غلام و کنیز بفروشند و حکام و زیر دستان من مکلف هستند که در حوزه حکومت و
ماموریت خود مانع از خرید و فروش مردان وزنان به عنوان غلام وکنیز بشوند و رسم
بردگی باید به کلی از جهان برافتد و از مزدا خواهانم که مرا در راه اجرای تعهداتی که
نسبت به ملت های ایران و بابل وملت های ممالک جهات اربعه بر عهده گرفته ام موفق
گرداند ))

((کوروش کبیر در سال 538 قبل از میلاد))

۱ نظر:

ناشناس گفت...

eyval, ma bayad koorosh e kabir ra bish az pish be baghiye ye afrade bashar beshnasoonim, vali heyf ke ma irani ha az in matnha estefadeh nemikonim ve barashoon arzesh ghael nistim va faghat soar midim.