یادی از یار و مرد ی از جنس تاریخ جاودانه و ماندگار و باشکوه و سرفراز ایران زمین

یادی از یار و مرد ی  از جنس تاریخ جاودانه و ماندگار و باشکوه و سرفراز ایران زمین

جمعه، خرداد ۲۹، ۱۳۸۸

نقش اینترنت در انقلاب سبز



نقش اینترنت در انقلاب سبز
فرامرز دادرس

دربرابر فشار های روز افزون حکومت اسلامی برمردم، گستره اینترنتی به یک میدان جنگ همه جانبه روانی، اطلاعاتی وخبری، میان آزادیخواهان، وحکومت اسلامی تبدیل شده است. جنگی که روزبروز جبهه های تازه ای در آن گشوده می شود.
در یک سوی این میدان دانشجویان، روشنفکران واصلاح طلبان ایرانی، ودر سوی دیگر، ولایت فقیه، و ابزار سرکوبگر آن، و توده عوام مردم، طرفدار محمود احمدی نژاد، صف آرایی کرده اند.
پس از برگزاری انتخابات فرمایشی در ایران، بیدرنگ ، سیل میلیونی مردم به خیابانها سرازیر گردید، و جوانان و دانشجویان خشمگین، جبهه تازه ای را گشودند، و جنگ اینتر نتی خودرا با رژیم آغاز کردند.
اخباررویداد های لحظه به لحظه،عکس، فیلم، ولینک ها (پیوند ها)، از راه اینترنت، ایمیل و شبکه های اجتماعی مانند، فیس بوک(Facebook)، و تویتر(Twitter)، و یوتیوب(Youtube)، سرازیر شد.
پیش از پایان رای گیری و بسته شدن حوزه ها ،فرستادن اس ام اس، ها در ایران با دشواری روبرو گردید، و روز یکشنبه نوبت به تلفن های همراه رسید. پیوند به فیس بوک، و برخی از شبکه های اجتماعی، که شمار زیادی کاربر ایرانی دارد نیز بدشواری انجام می شد.
بسیاری ازجوانان، بسوی تویتر(Twitter)ومیکروبلاگینگ(Micro-blogging)که هنوزبسته نشده بود روی آوردند.درشبکه اجتماعی فیس بوک، در برابر تقلب انتخاباتی، گروهی بنام (Where is my vote) درست شد.
کاربران ایرانی از راه تویتر(Twitter) که می تواند پیام های کوتاه را ردو بدل کند، توانستند لینک نوشته ها ، فیلم ها و عکس ها را به بیرون بفرستند. وبلاگ رسمی محمود احمدی نژاد، از سوی «هاکر» های اصلاح طلب، از کار افتاد.
شمار دوستان میرحسین موسوی، در فیس بوک، تا کنون به (17.388) تن رسید، احمدی نژاد توانست(388) طرفدار برای خود در فیس بوک گرد آورد، و شمار دوستان شیخ مهدی کروبی به (247) تن رسید، و محسن رضائی نتوانست بیش از (3) دوست در فیس بوک در کنار خود داشته باشد.
در میان رهبران جهان غرب، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا (6.389.890) تن طرفدار در فیس بوک دارد، و شمارطرفداران نیکلا سارکوزی، همتای فرانسویش در فیس بوک به( 119.014) میرسند.
پس از جلوگیری از ادامه کار، و بیرون کردن خبر نگاران خارجی از ایران ، اینترنت وشبکه ها ی اجتماعی ،که میدان های کارزارجوانان ایرانی شده اند. سرچشمه اخبار و اطلاعات دست اول، برای رسانه های همگانی غربی شده است.
روزنامه نگاران خارجی که در ایران حضور ندارند، نیز می توانند با دریافت اخبار بدون سانسور، به قلم زنی و فراهم آوردن برنامه های رادیو تلویزیونی، و بررسی اخباروتجزیه و تحلیل رویداد های ایران بپردازند.
بخش فارسی تلویزیون بی بی سی، که به تازگی براه افتاده است، برپایه سیاست های همیشگی دولت بریتانیا در ایران، نقش چشمگیری در پخش رخداد های تازه بازی می کند. گفته می شود که هر شهروند ایرانی یک خبرگزاری است.
در این میان حضورکم رنگ، شبکه خبری (CNN) آمریکا، برای پوشش دادن به رخداد های چند روز گذشته ایران، پرسش بر انگیز است !. این شبکه در چند سال گذشته، بسیاری ازرویداد ها ،جنگ ها ، انقلاب ها و تغییر رژیم ها را، در گوشه و کنار جهان، با آب و تاب فراوان و با سناریویی ،مانند فیلم های هالیوودی، پوشش خبری داده بود.(CNN) این بار کار چشمگیری انجام نمی دهد، و با بردباری به وقت گذرانی می پردازد !.
گروه های اپوزیسیون بیرون از کشور، و رادیو تلویزیون های ماهواره ای ایرانی، مانند سی سال گذشته غافلگیر شده اند، و کوچکترین طرح و برنامه ای و ابزاری، در راستای بهره برداری، و سوق دادن این خیزش خود جوش مردمی، بسوی یک جنبش فراگروهی، و میهنی ندارند، وخود تماشاگراین رخداد ها از راه دور می باشند.
برای نخستین بارجوانان ایرانی، دختران و پسران، با دانش و آگاهی توانستند، بی نیاز از سازمان های اپوزیسیون برون مرزی، و رادیو تلویزیون های ماهواره ای پارسی زبان، پیام های خود را مستقیماً به خبرگزاری های بزرگ جهان برسانند.
گزارش های رسیده از درون ایران، نشان می دهد، که در چند ماه گذشته، شمار کاربران اینترنتی در ایران از مرز بیست میلیون تن گذشته است، و ایران در خاورمیانه و خلیج پارس، بیشترین کاربران اینترنتی را دارا می باشد.
ایرانیان بسیاری برای دوست یابی ،و شرکت در چات روم ها، و آشنایی با یکدیگر به اینتر نت روی می آورند. پایگاه اینتر نتی بلوگفا (Blogfa)، نخستین پایگاه وبلاگ نویسی در ایران دو میلیون کاربر دارد، و زبان پارسی سومین زبان رایج وبلاگ نویسی در جهان است. شمار بسیاری از این وبلاگ ها به شعرو شاعری می پردازند.
سال گذشته دولت احمدی نژاد با ارائه طرحی، در نظر داشت، که بیش از ده هزار وبلاگ اینترنتی، برای پایگاه های بسیج و سپاه پاسداران ایجاد کند، تا بسیجیان و پاسداران را نیز مجهز به اسلحه مجازی واینترنتی نمایند!.
هدف از این کار، گمراه کردن کاربران اینترنتی ، وسردر گمی آنان، وتاًثیر گذاشتن بر روی موتور های جستجو گر اینترنتی، با پخش اخبار و اطلاعات نادرست، در راستای برنامه های حکومت اسلامی می باشد.
این زراد خانه تبلیغاتی رژیم در کارزار کنونی آماده نبود، تا بتواند در چنین روز هایی بیاری رژیم بشتابد، ولی بی شک اگر حکومت اسلامی از این خیزش جوانان آزاده ایرانی رهایی یابد، در این جبهه نیز، با سلاح دروغ و دغل، گام به میدان خواهد گذاشت.
تیری کورویل، پژوهشگر انستیتو روابط بین المللی و استراتژیک، فرانسه می گوید؛ هفتاد در صد مردم ایران شهرنشین شده اند، وبا گسترش شهر نشینی درایران، مردم به ابزار نوین ارتباطی دسترسی دارند، ولی باید در نظر داشت که گستره اینترنت، برای جوانان ایرانی، چهار چوبی محدود دارد، و سرنوشت حکومت اسلامی در خیابان ها تعیین خواهد شد.

*- رنگ سبز در فرهنگ ایران نماد ایزد سروش است، واژه سروش در زبان اوستایی( سَرو)، به چم شنیدن و گوش فرادادن به اهورامزدا، خداوند جان و خرد می باشد، فروزه های سروش ، پیروزگر، تهم، راست، نیک روی و پیش برنده جهان است. یکی از ویژگی های ایزد سروش یاوری او با دلیران و رزمندگان است، سروش جنگاوری است که با ناراستی ها می ستیزد، تا بنیاد جنگ را در هم شکند، و آرامش را فرمانروا کند.
فردوسی می گوید:
سروشی بدو آمد از بهشت
که تا باز گوید بدو خوب و زشت
پاریس 27 خرداد، برابر 17 ژوئن 2009

هیچ نظری موجود نیست: